تحول در روشهای آموزش با تمرکز بر تغییر نگرش معلمان آغاز میشود

تهران – ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در روشهای آموزش با تمرکز بر تغییر نگرش معلمان آغاز میشود، گفت: یادگیری باید به گونهای طراحی شود که مشارکت همه معلمان را به صورت واقعی و فعالانه رقم بزند.
رضوان حکیمزاده در نشستی تبیینی با تأکید بر نقش کلیدی تغییر نگرش معلمان در موفقیت این طرح، اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که معلمان به جای روشهای سنتی، به سمت یادگیری فعال و مشارکتی حرکت کنند، مهمترین عامل موفقیت این برنامه، ایجاد توافق جمعی بین معلمان درباره ضرورت تحول در کلاس درس است.
وی یادآور شد: توانمندسازی واقعی معلمان در گرو تجربه زیستی آنها است؛ همانگونه که انتظار داریم معلمان در کلاس، دانشآموزان را فعال کنند، خود آنها نیز باید در جریان یادگیری فعال و درگیر باشند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، کار گروهی را راهبردی مؤثر در کلاسهای پرجمعیت دانست و افزود: تجربه نشان داده است که با گروهبندی دانشآموزان و نقشآفرینی فعال معلم به عنوان تسهیلگر، فرایند یادگیری اثربخشتر و پایدارتر خواهد بود.
حکیمزاده همچنین بر نقش تسهیلگری سرگروهها و لزوم طراحی نظامی برای رصد مستمر مشارکت معلمان و گروهها تأکید کرد و گفت: با ایجاد سازوکارهایی چون آمار روزانه محتواهای بارگذاری شده، بازخوردهای معنادار و انتخاب آثار برتر در سطوح منطقهای و کشوری میتوان فرآیند یادگیری مشارکتی را تقویت کرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تصریح کرد: سازوکارهایی چون مخزن یادگیری باید بهگونهای طراحی شود که مشارکت همه معلمان را به صورت واقعی و فعالانه رقم بزند، محتواهایی که توسط خود معلمان تولید میشود، بسیار ارزشمندتر از محتواهای آماده است؛ زیرا معلمی که تولید میکند، بهطور کامل موضوع را درک کرده است.
وی تصریح کرد: برای کاهش فاصله بین برنامهریزی و اجرا، باید به دنبال راههایی باشیم که معلمان به صورت عملی در جریان تغییر قرار گیرن، هرچند فضای مجازی امکان تعامل گسترده را فراهم میکند، اما ارتباط حضوری با معلمان در قالب کارگاهها و جلسات رو در رو، تأثیر بیشتری در نهادینهسازی این تغییرات دارد.
حکیمزاده با ابراز امیدواری نسبت به اجرای موفق این طرح گفت: با همراهی همکاران در شهر تهران به عنوان دبیرخانه طرح، میتوانیم این تجربه را به کل کشور تعمیم دهیم، آنچه بهدنبال آن هستیم، نه صرفاً تغییر یک روش، بلکه ایجاد فضایی است که در آن دانشآموزان دیده شوند، نقشآفرینی کنند و احساس ارزشمندی داشته باشند؛ چرا که این امر یکی از مسیرهای مؤثر در تحقق تربیت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.